نقد و بررسی
کتاب تحلیل ماشینهای سنکرونمشخصات
ناشر
دانشگاه تهران
نویسنده
توماس لیپو
مترجم
سیروس همتی, جواد فیض
قطع کتاب
رحلی
نوع جلد
شومیز
سال چاپ
1398
نوبت چاپ
اول
تعداد صفحات
420
کتاب تحلیل ماشین های سنکرون کد 4067 نوشته توماس لیپو با ترجمه دکتر جواد فیض, دکتر سیروس همتی, توسط انتشارات دانشگاه تهران با موضوع مهندسی برق, توزیع سیم پیچ در یک ماشین ایده آل, شکل اولیه ژنراتور سنکرون به چاپ رسیده است.
ماشین سنکرون همواره یکی از مهمترین عناصر شبکه قدرت بوده و نقش کلیدی در تولید انرژی الکتریکی و کاربردهای خاص دیگر ایفاء کرده است.
ژنراتور سنکرون تاریخچهای بیش از صد سال دارد. اولین تحولات ژنراتور سنکرون در دهه ۱۸۸۰ رخ داد. در نمونههای اولیه مانند ماشین جریان مستقیم، روی آرمیچر گردان یک یا دو جفت سیمپیچ وجود داشت که انتهای آنها به حلقههای لغزان متصل میشد و قطبهای ثابت روی استاتور، میدان تحریک را تامین میکردند. به این طرح اصطلاحاً قطب خارجی میگفتند. در سالهای بعد نمونه دیگری که در آن محل قرار گرفتن میدان و آرمیچر جابجا شده بود مورد توجه قرار گرفت.
این نمونه که شکل اولیه ژنراتور سنکرون بود، تحت عنوان ژنراتور قطب داخلی شناخته و جایگاه مناسبی در صنعتبرق پیدا کرد. شکلهای مختلفی از قطبهای مغناطیسی و سیمپیچهای میدان روی رتور استفاده شد، در حالی که سیمپیچی استاتور، تکفاز یا سهفاز بود. محققان بزودی دریافتند که حالت بهینه از ترکیب سه جریان متناوب با اختلاف فاز نسبت به هم بدست میآید. استاتور از سه جفت سیمپیچ تشکیل شده بود که در یک طرف به نقطه اتصال ستاره و در طرف دیگر به خط انتقال متصل بودند.
مباحث کتاب تحلیل ماشین های سنکرون
- توزیع سیم پیچ در یک ماشین ایده آل
- نظریه قاب مرجع
- معادلات d-q برای ماشین سنکرون
- رفتار ماشین سنکرون در حالت ماندگار
- تحلیل حالت گذرای ماشین سنکرون
- پایداری گذرای سیستم قدرت
- سیستم های تحریک و پایداری دینامیکی
- محرکه های موتور سنکرون با کموتاسیون ذاتی
- بسط نظریه d-q به کار نامتعادل
- خطی سازی معادلات ماشین سنکرون
- شبیه سازی کامپیوتری ماشین سنکرون
0دیدگاه