نقد و بررسی
نان جو ؛ دوغ گو ؛ متن کاملنان جو دوغ گو
نویسنده: محمدابراهیم باستانی پاریزی
ناشر: دنیای کتاب
زبان کتاب: فارسی
تعداد صفحه: 925
اندازه کتاب: رقعی – سال انتشار: 1362 – دوره چاپ: 1
کمیاب – کیفیت : درحد نو _ نو ؛ لبه عطف و جلد کتاب سائیدگی مختصری دارد
مروری بر کتاب
مصور
اشکال کار در این است که زمام تمام حکومت ها کم کم دارد از دست اهل نظر و اهل علم و اخلاق و فضیلت خارح می شود و به دست کسانی می افتد که به هرلطائف الحیلی بوده است، یک رای از حریف خود بیشتر آورده اند. در جنین گیر و داری است که «مدهب ناحق» خیلی ساده به صورت «مذهبنا حق» تعییر شکل می یابد.
ساده ترین راه تصدیق این تصور من آن ست که ما می دانیم امروز، با وحود مبارزه با بی سوادی در سطح جهانی، و با وحود این که مثلا در سوئد یا سویس تقریبا هیچ کس بی سواد نیست، با همه این ها هم الان تعداد بی سوادهای عالم، در سطح جهانی اقلا ده برابر کل بی سوادهای عالم در عصر حجر است. با آن که در عصر حجر لابد همه مردم بی سواد بوده اند. یعنی افزایش جمعیت جهانی تعداد بی سوادان را به تصاعد هندسی بالا برده است. فقط اشاره می کنم و البته که جمعیت2.5 میلیاردی آسیا، در بیست سال آینده دیگر، یعنی اول قرن بیست و یکم معادل 3.5 میلیارد خواهد بود.
حالا شما بفرمایید این یک میلیارد آدم اضافی همه ابوعلی سینا- و برتراند راسل سِرخشت خواهند افتاد؟ خیر. ولی مهم این است در بسیاری از نقاط عالم، این بیسوادها حق رای دارند، مثلا در چین عکس کاندیداهای حزب را می کشند و بی سوادها برابر آن علامت می زنند و در هندوستان مردم بی سواد، با نخود و عدس و لوبیا رای می دهند. فی المثل عدس برای حزب کنگره، و نخود برای جاناتا و …. قس علیهذا.
… محمد ابراهیم باستانی پاریزی در سوم دیماه ۱۳۰۴ در پاریز متولد شد. وی تا پایان تحصیلات ششم ابتدایی در پاریز تحصیل کرد و در عین حال از محضر پدر خود مرحوم حاج آخوند پاریزی هم بهره میبرد. پس از پایان تحصیلات ابتدایی و دو سال ترک تحصیل اجباری، در سال ۱۳۲۰ تحصیلات خود را در دانشسرای مقدماتی کرمان ادامه داد و پس از اخذ دیپلم در سال ۱۳۲۵ برای ادامه تحصیل به تهران آمد و در سال ۱۳۲۶ در دانشگاه تهران در رشته تاریخ تحصیلات خود را پی گرفت.
اولین کتاب باستانی پاریزی پیغمبر دزدان نام دارد که شرح نامههای طنزگونه شیخ محمدحسن زیدآبادی است و برای اولین بار در سال ۱۳۲۴ در کرمان چاپ شدهاست. این کتاب تا کنون به چاپ شانزدهم رسیدهاست. وی تاکنون بیش از شصت عنوان کتاب تألیف و یا ترجمه کردهاست. کتابهای باستانی پاریزی برخی شامل مجموعه برگزیدهای از مقالات وی هستند که به صورت کتاب جمعآوری شدهاند و برخی از ابتدا به عنوان کتاب نوشته شدهاند.
از میان نوشتههای او، هفت کتاب با عنوان «سبعه ثمانیه» متمایز است که همگی در نام خود عدد هفت را دارند، مانند خاتون هفت قلعه و آسیای هفت سنگ. بعداً ًکتاب هشتمی با عنوان هشتالهفت به این مجموعه هفتتایی اضافه شدهاست. بیشتر نوشتههای تاریخی باستانی پاریزی پر از داستانها و ضربالمثلها و حکایات و اشعاری است که خواندن متن را برای خواننده آسانتر و لذتبخشتر میکند.
به علاوه کتابهای باستانی پاریزی معمولاً پاورقیهای بسیار مفصلی دارند که گاهی از خود متن هم مفصلتر است
0دیدگاه