بازخورد درباره این کالا

کتاب مکتب‌ های فلسفی و نظریه‌ های تربیتی

0
از 0 رای

0دیدگاه

اطلاعات کتاب

عنوان اطلاعات
ناشر آییژ
نویسنده اکبر رهنما
قطع کتاب رقعی
نوع جلد شومیز
سال چاپ 1392
نوبت چاپ اول
تعداد صفحات 160
نمایش بیشتر- بستن
بانک کتاب گیتامهر

فقط 1 عدد در انبار موجود است

  • ارسال توسط پیک بانک کتاب گیتامهر و پست
قیمت اصلی: 130,000 تومان بود.قیمت فعلی: 110,000 تومان.
بروزرسانی قیمت: 22 دی 1403
آیا قیمت مناسب تری سراغ دارید؟
مرا اگاه کن


از طریق:
ثبت

نقد و بررسی

کتاب مکتب‌ های فلسفی و نظریه‌ های تربیتی

اطلاعات کتاب

عنوان اطلاعات
ناشر آییژ
نویسنده اکبر رهنما
قطع کتاب رقعی
نوع جلد شومیز
سال چاپ 1392
نوبت چاپ اول
تعداد صفحات 160
نمایش بیشتر - بستن

کتاب “مکتب‌های فلسفی و نظریه‌های تربیتی” نوشته اکبر رهنما که توسط انتشارات آییژ منتشر شده است، به بررسی مباحث اساسی در زمینه فلسفه تربیتی و ارتباط آن با تعلیم و تربیت پرداخته است. این کتاب با نگاهی دقیق و علمی، مفاهیم فلسفی مرتبط با علوم تربیتی را بررسی می‌کند و ارتباط میان این دو حوزه را تحلیل می‌نماید. در ادامه، به بررسی مباحث اصلی این کتاب خواهیم پرداخت.

1. فلسفه چیست؟

در این بخش، نویسنده به تعریف و توضیح مفهوم فلسفه و شاخه‌های مختلف آن پرداخته است. فلسفه به‌طور کلی به جستجوی حقیقت، مفاهیم بنیادین و پاسخ به سوالات اساسی درباره وجود، شناخت، ارزش‌ها، و معنای زندگی پرداخته و همواره در تلاش است تا دنیای انسان و روابط آن با جهان را توضیح دهد. در این کتاب، فلسفه به‌عنوان یک زمینه نظری برای علم تربیت مطرح می‌شود. فلسفه به ما کمک می‌کند تا بتوانیم اصول و مبانی تربیتی را شفاف‌تر درک کنیم و به نقد و تحلیل روش‌های مختلف تربیتی بپردازیم.

2. تعلیم و تربیت چیست؟

تعلیم و تربیت به‌طور کلی به فرایندهای آموزش و پرورش فرد اشاره دارد. این بخش از کتاب به تفصیل به شرح مفهوم تعلیم و تربیت، اهداف آن، و نحوه تاثیرگذاری آن بر فرد و جامعه می‌پردازد. تعلیم به انتقال اطلاعات و دانش به فرد، و تربیت به فرایند شکل‌دهی شخصیت و پرورش ارزش‌ها و نگرش‌ها اشاره دارد. در این کتاب، تعلیم و تربیت نه تنها در سطح فردی، بلکه در سطح اجتماعی نیز تحلیل می‌شود و نقش آن در شکل‌دهی به جوامع انسانی بررسی می‌شود.

3. نگاهی به تعاریف مختلف تعلیم و تربیت

در این بخش، نویسنده به مرور و بررسی دیدگاه‌های مختلف درباره تعلیم و تربیت از منظر فیلسوفان، آموزگاران، و متفکران تربیتی پرداخته است. تعاریف مختلفی برای تعلیم و تربیت وجود دارد، که هرکدام به جنبه‌ای خاص از این فرآیند توجه دارند. برخی به آموزش و انتقال اطلاعات به‌عنوان هدف اصلی تعلیم و تربیت نگاه می‌کنند، در حالی که برخی دیگر بر تربیت اخلاقی، پرورش شخصیت، یا توانمندسازی فرد تأکید دارند.

این بخش به خواننده کمک می‌کند تا با دیدگاه‌های مختلف در مورد تعلیم و تربیت آشنا شده و درک عمیق‌تری از این مفهوم پیدا کند.

4. رابطه فلسفه با تعلیم و تربیت

این فصل به بررسی ارتباط فلسفه با تعلیم و تربیت می‌پردازد. فلسفه، به‌ویژه فلسفه آموزش و پرورش، به تعیین اصول و مبانی بنیادین که بر اساس آنها فرایندهای آموزشی و تربیتی شکل می‌گیرند، کمک می‌کند. در این قسمت، به تحلیل روابط بین فلسفه‌های مختلف و روش‌های تربیتی موجود پرداخته می‌شود و نشان داده می‌شود که چگونه فلسفه می‌تواند بر رویکردهای تربیتی تأثیر بگذارد و به آن جهت بدهد.

برای مثال، فیلسوفان مختلف مانند جان دیویی و افلاطون دیدگاه‌های متفاوتی نسبت به اهداف تعلیم و تربیت دارند. این بخش به خواننده کمک می‌کند تا درک کند که چگونه فلسفه‌ها و نگرش‌های مختلف به تربیت می‌تواند شکل‌دهنده به استراتژی‌ها و روش‌های آموزشی باشد.

5. دیدگاه استنتاجی

دیدگاه استنتاجی به یکی از رویکردهای فلسفی در تربیت اشاره دارد که در آن، آموزش و تربیت از اصول کلی فلسفی استنتاج می‌شود. در این دیدگاه، ابتدا اصول کلی فلسفی در مورد انسان، جهان، و شناخت مطرح می‌شود، سپس این اصول برای طراحی برنامه‌های آموزشی و تربیتی به‌کار می‌روند. در این کتاب، به چگونگی استفاده از اصول فلسفی برای ایجاد یک سیستم آموزشی منطقی و منظم پرداخته می‌شود. این دیدگاه به وضوح نشان می‌دهد که چگونه می‌توان مفاهیم فلسفی را به شیوه‌ای کاربردی در برنامه‌های تربیتی به‌کار گرفت.

6. نظریه‌های تربیتی

در این بخش، کتاب به بررسی نظریه‌های تربیتی مختلف پرداخته است. این نظریه‌ها شامل نظریه‌های کلاسیک، نظریه‌های جدید، و نظریه‌های معاصر در زمینه تربیت و آموزش می‌شود. هر کدام از این نظریه‌ها بر اساس فلسفه‌های مختلف تربیتی شکل گرفته‌اند و اهداف متفاوتی را دنبال می‌کنند. برخی از این نظریه‌ها به آموزش عملی و مهارتی تأکید دارند، در حالی که برخی دیگر به تربیت اخلاقی و پرورش شخصیت توجه دارند.

از جمله نظریه‌های مهم که در این کتاب به آن پرداخته می‌شود می‌توان به نظریه‌های جان دیویی، پیاژه، و ویگوتسکی اشاره کرد که هر کدام تأکید خاصی بر جنبه‌های مختلف فرایند تربیتی دارند. نظریه‌های تربیتی به معلمان و مربیان کمک می‌کند تا برنامه‌های آموزشی موثری طراحی کنند و نیازهای مختلف یادگیرندگان را بر اساس نظریه‌های تربیتی پاسخ دهند.

7. دیدگاه تحلیلی

دیدگاه تحلیلی به‌عنوان یکی از رویکردهای فلسفی در این کتاب مطرح می‌شود. در این دیدگاه، تربیت به‌عنوان یک پروسه تفکر انتقادی و تحلیل دقیق در نظر گرفته می‌شود. هدف از این دیدگاه این است که افراد بتوانند به‌طور مستقل و منطقی به مسائل تربیتی و آموزشی نگاه کنند و آن‌ها را نقد و تحلیل نمایند. این رویکرد به دانش‌آموزان، معلمان، و مربیان کمک می‌کند تا به شکل عمیق‌تری به فرآیندهای تربیتی و آموزشی فکر کنند و استراتژی‌های خود را بر اساس تحلیل دقیق و منطقی طراحی کنند.

نتیجه‌گیری

کتاب “مکتب‌های فلسفی و نظریه‌های تربیتی” اثری جامع و علمی است که به بررسی رابطه پیچیده بین فلسفه و تعلیم و تربیت پرداخته و نظریه‌ها و دیدگاه‌های مختلف تربیتی را تحلیل می‌کند. این کتاب برای مربیان، آموزگاران، و دانشجویان علوم تربیتی به‌ویژه در دوره‌های تحصیلات تکمیلی، یک منبع ارزشمند به شمار می‌آید.

نویسنده با بهره‌گیری از مفاهیم فلسفی و نظریه‌های تربیتی، تلاش کرده است تا یک درک جامع از اصول و مبانی تربیتی فراهم کند که می‌تواند به مربیان در طراحی برنامه‌های آموزشی و تربیتی کمک کند. این کتاب به خوانندگان کمک می‌کند تا از طریق فهم دقیق‌تر فلسفه‌ها و نظریه‌ها، دیدگاه‌های متفاوت تربیتی را در عمل به کار گیرند و فرایندهای آموزشی مؤثری را طراحی کنند.

امتیاز کاربران به:

کتاب مکتب‌ های فلسفی و نظریه‌ های تربیتی (0نفر)
کیفیت ساخت
0
ارزش خرید به نسبت قیمت
0
امکانات و قابلیت ها
0
سهولت استفاده
0
دیدگاه خود را در باره این کالا بیان کنید برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید. اگر این محصول را قبلا از این فروشگاه خریده باشید، نظر شما به عنوان مالک محصول ثبت خواهد شد. افزودن دیدگاه
نظرات کاربران

هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.

    هیچ پرسش و پاسخی ثبت نشده است.

پرسش خود را درباره این کالا بیان کنید

ثبت پرسش

محصولات مشابه