نقد و بررسی
بازی شست تیررده سنی 13+
نوع بازی هوش اجتماعی
تعداد بازیکن 3 تا 8 نفر
مدت زمان بازی بیش از 30 دقیقه
بازی فکری شست تیر از انتشارات زینگو، نسخهٔ ترجمه و فارسیسازی شده بازی (Finger Guns At High Noon) است. این بازی توسط کمپانیIndie Boards and Cards طراحی شده و به تولید رسیده است. این بازی توانست در همان سالهای اولیه عرضه محبوب شده و فروش خوبی داشته باشد. اگر به بازیهای با تم مافیایی علاقه داشته باشید، بازی شست تیر میتواند یک انتخاب عالی برای شما باشد. این بازی به صورت گروهی است اما در نهایت تنها یک برنده دارد و این بدین معنا است که گاهی برای رسیدن به هدف خود باید با دیگران همکاری نمود. این بازی نیازمند سرعت عمل بالا و توانایی خواندن ذهن رقبا است تا بتوان بهترین تصمیم را در زمان مناسب آن گرفت.
شست تیر! به شبنشینی تبهکاران خوش اومدین!
رئیسِ بزرگ کشته شده و اختلاف برای انتخاب رئیس جدید بالا گرفته. قرار شده تا یک شب، همهی اعضای گروه توی خونهی رئیس سابق جمع بشن و تکلیف جانشینی رئیس رو روشن کنن، حتی اگه به قیمت کشته شدن همهشون تموم بشه. امشب، حتی افرادی که کشته میشن هم میتونن روی تعیین سرنوشت گروه و انتخاب رئیس جدید تاثیر بذارن. تنها کسی که امشب تو فکر رسیدن به قدرت نیست، پیشکار بازیه که کارش مدیریت این جلسهی خونباره!
محتویات بازی شست تیر
- 8 زمینهی بازی
- 8 گیره که برای نشون دادن جونهای بازیکنها استفاده میشن
- 16 کارت ویژه که به هر بازیکن قدرتهای ویژه میدن، مثلاً کارت ضدگلوله که باعث میشه توی یه دست تیر نخورین یا کارت شبیخون که اجازه میده همزمان به دو نفر شلیک کنین.
- نشان «صداخفهکن» که نشون میده بازیکن دیگه نمیتونه شلیک کنه
- بروشور بازی
هدف بازی شست تیر!
تا حالا باید هدف بازی رو حدس زده باشید. تا وقتی زنده هستید، هدفتون حذف رقیبها تا رسیدن به جایگاه ریاسته. اما اونهایی که کشته میشن هم فرصت انتقام رو دارن و باید سعی کنن همهی بازیکنها رو حذف کنن تا کسی نتونه رئیسِ جدید بشه.
چیدمان و شروع بازی
قبل از همه چیز، کارتهای ویژه رو بر میزنیم. یک دسته رو از رو و یک دسته رو از پشت جلوی دست همهی بازیکنها میذاریم. نشان صدا خفهکن هم باید در دسترس همه باشه. حالا هر بازیکن یک زمینهی بازی و یک گیره برمیداره. دورتادور هر زمینه از صفر تا 20 عددگذاری شده که نشون دهندهی جون هر بازیکنه. اول بازی، همهی بازیکنها باید گیره روی عدد 20 بذارن و هربار که جونی از دست بدن، باید گیره رو جابجا کنن، مثلاً اگه دوتا جون از دست بدین، باید گیره رو روی 18 قرار بدین. یادتون باشه تعداد جونها از 20 بیشتر نمیشه! تا وقتی زنده هستین، با سمت آجری رنگ زمینه بازی میکنید و اگه کشته شدین، باید زمینه رو برگردونین. وقتی مُردین دیگه نیازی به جابجایی گیره نیست (خب چون مُردین دیگه!) ولی نگران نباشین، هنوز هم توی بازی هستین، فقط هدفتون فرق میکنه.
چطور شستتیر بازی کنیم؟
خب، هر دور بازی شستتیر شامل چهار مرحله است. تو مرحلهی اول، یه کارت ویژه رو میشه تا اگه کسی خواست ازش استفاده کنه. تو مرحلهی دوم در مورد تصمیمی که میخواید بگیرید با بقیه صحبت میکنید، تو مرحلهی سوم حرکتتون رو اجرا میکنین و تو مرحلهی چهارم به ترتیب نتیجهی حرکتهای اجرا شده رو میبینیم.
حرکتهای مختلف
قبل از همه چیز بذارید کارهای مختلفی که توی هر دور میتونین انجام بدین رو بررسی کنیم.
- شلیک
شاید بشه گفت مهمترین حرکت شما توی هر دست. زمانیه که میخواین به یه نفر شلیک کنین کافیه دستتون یا بهتره بگم شست تیرتون رو به سمت هر بازیکنی که میخواین نشونه بگیرین تا 2 تا جون از اون بازیکن کم بشه.
- ابرشلیک
ابرشلیک یه حملهی قدرتمنده که 6 تا جون از قربانیش کم میکنه. ولی حرکتیه که ریسک داره، چون اگه یکی با شلیک یا بمب یا هرجور دیگهای از جونتون کم کنه، ابرشلیک به هدف نمیخوره و هیچ نتیجهای نداره.
- بمب
بمب برای اون وقتهاییه که تبهکارها دیگه واقعاً رد دادن. با منفجر کردن بمب نفر راستی و چپی شما هرکدوم 3 تا جون و خودتون یه جون از دست میدین. بنابراین با دقت از این حرکت استفاده کنین. راستی، بمب روی ارواح و بازیکنان مُرده اثر نداره و اگه نفر بغلی مُرده باشه، به جاش انفجار به نفر بعدیش آسیب میزنه.
- توطئه
مگه میشه یه گروه تبهکار دور هم جمع بشن و خبری از تبانی و توطئه نباشه. اگه نصف یا بیشتر از نصفی از بازیکنها توی یه دور این حرکت رو انتخاب کنن و سرش به توافق برسن، از بقیهی بازیکنها 5 تا جون کم میشه. نکته اینجاست که اگه نتونین بقیه رو قانع کنین تا شریک توطئهی شما بشن، این حرکت تاثیری نداره.
- قاپزنی
قاپزنی یعنی برداشتن کارت ویژه و استفاده از قدرتهاش. البته به این آسونی هم نیست، اگه یه نفر دیگه هم بخواد قاپزنی کنه کارت به هیچکدوم نمیرسه. گوشهی بعضی از کارتهای ویژه نوشته شده فوری، یعنی همون لحظه باید ازش استفاده کنین. بعضی دیگه از کارتهای ویژه، کارتهای بایگانی هستن و تا وقتی زنده هستین ازش استفاده میکنین.
- تجدید قوا
اگه جون از دست دادین، میتونین با این حرکت 2، 3 یا 4 جون بگیرین. فقط کافیه با انگشت نشون بدین چندتا جون میخواین. ولی دقت کنین که اگه یه بازیکن دیگه همین حرکت رو انجام بده و دقیقاً همون تعداد جون بخواد، این حرکت خنثی میشه و هیچکس جونی نمیگیره.
نشست تبهکاران: مذاکره
قبل از اینکه بخواین هرکدوم از این حرکات رو انجام بدین، باید با بقیهی بازیکنها مذاکره کنین. دیدین که برای انجام بعضی حرکات لازمه بقیهی بازیکنها باهاتون همراه باشن، یا بازیکنهای دیگه میتونن جلوی بعضی حرکات شما رو بگیرن. مذاکره شانس شماست تا قبل از اینکه تیراندازیها و بکش بکش شروع بشه، در مورد تصمیمتون و تاثیری که روی بازی میذاره با هم مذاکره کنین. مذاکره محدودیت زمانی نداره و وقتی تموم میشه که صبر یکی از بازیکنها تموم بشه و بگه میخواد شلیک کنه. توی زمان مذاکره وقت دارید تا بقیه رو قانع کنید با شما توطئه کنن، یا جلوی تجدید قوای یه نفر رو بگیرن یا اجازه بدن شما تجدید قوا کنین، خلاصه این مرحله از بازی وقتیه که استراتژی بازی رو میچینید.
اجرای حرکت
هر لحظهای که یکی از بازیکنها با صدای بلند بگه: «یک، دو، سه، شلیک!» دیگه مذاکره تموم شده و همه باید یکی از 6 حرکتی که گفتیم رو اجرا کنن. دقت کنین که بازیکنها نمیتونن حرکتشون رو عوض کنن (تبهکارهای ما اصلاً تحمل جرزنی ندارن). لازم نیست بقیه با شما موافق باشن، اگه به نظرتون وقت اقدام رسیده، مذاکره رو تموم کنین و شلیک کنین!
پس صدا خفه کن چی؟
حتماً یادتونه که گفتیم این بازی یه نشان صدا خفه کن داره. پیشکارِ بازی، به احترام خدابیامرز رئیس بزرگ توی دعوا برای ریاست شرکت نمیکنه و فقط برای اینکه نظم جلسه برقرار باشه اونجاست. هربار که یه نفر شلیک میکنه، پیشکار با اسلحهی صداخفهکندارش میره سراغش تا دست بعد نتونه شلیک کنه تا بقیهی بازیکنها فرصت کافی داشته باشن. بنابراین هربار که یه بازیکن شلیک میکنه، نشان صداخفهکن رو میذاره جلوش و معنیش اینه که دست بعد دیگه نمیتونه شلیک کنه.
مرحلهی آخر، کارنامهی اعمال
وقتی همه حرکاتشون رو انجام دادن، وقت دیدن نتیجهی حرکتهاست. اول از همه، باید به حرکت توطئه رسیدگی بشه، بنابراین اگه کسی قربانی توطئه شده اول از همه جونهاشو از دست میده. ترتیب اجرای حرکات روی زمینهی هر بازیکن هم نوشته شده. بازیکنها نوبتی باید به حرکات ترتیب اثر بدن. مثلاً اگر از جونشون کم شده با گیره مشخصش کنن، یا اگه تجدید قوا کرده باشن (البته بدون مزاحمت!) وقتشه جونشون رو اضافه کنن. اگه تو این مرحله یه نفر کشته بشه، حرکتش بیاثر میشه، مگه اینکه خودتون باعث مرگ خودتون شده باشین، یعنی اگه با بمب خودتون کشته بشید، این دست برای آخرین بار حرکتتون انجام میشه.
اگه مُردیم چی؟ حالت روح.
معمولاً توی اینجور بازیها کشته شدن به معنی خارج شدن از بازیه، ولی شست تیر اینجوری نیست. هر تبهکاری که کشته بشه به عنوان روح انتقامجو به بازی برمیگرده و تازه میتونه برنده هم بشه! اول از همه، اگه کارت ویژهای دارین بذارین زیر بقیهی کارتها. بعد زمینه رو برگردونین تا ببینین به عنوان روح چه حرکاتی میتونین انجام بدین.
- شلیک
درست مثل وقتی زندهاید، میتونید به بازیکنها شلیک کنین و 2 تا از جونشون کم کنین.
- قاپزنی
درسته که ارواح نمیتونن کارت ویژه داشته باشن، ولی میتونه با حرکت قاپزنی جلوی رسیدن کارت ویژه به بقیهی بازیکنها رو بگیره و کاسهکوزهشون رو بهم بریزه.
- تجدید قوا
درسته که کشته شدین و دیگه نمیتونین جون بگیرین، ولی با انجام این حرکت میتونین جلوی تجدید قوای بقیهی بازیکنها رو بگیرین. شما به عنوان روح این سه تا حرکت رو دارید. برای بردن به عنوان روح، باید سه نفر یا بیشتر از بازیکنهای زنده کشته بشن. یادتون باشه این سه نفر باقیمونده بعد ازمرگ تبدیل به روح نمیشن و از بازی خداحافظی میکنن.
پایان جلسه!
حتماً حدس زدید که این جلسهی خونبارِ تبهکاران چطور تموم میشه:
- همه به جز یه نفر کشته شدن، آخرین بازیکن باقی مونده رئیس جدید و برندهی بازیه.
- همهی زندهها با هم کشته شدن و تیم ارواح برندهی بازی شده.
شرایط اضطراری!
اگه بازی جوری پیش رفت که در نهایت فقط دو نفر زنده موندن، اوضاع یکم فرق میکنه چون ممکنه بازی یکم طولانی بشه. در این شرایط فقط دو راه وجود داره: دو نفر باقیمونده با هم به توافق برسن و مشترکن ریاست گروه رو به عهده بگیرن، یا انقدر بازی کنن تا یکیشون کم بیاره و حذف بشه!
0دیدگاه