نقد و بررسی
مدیریت بازاریابی فرهنگیمشخصات
ناشر
ساکو
نویسنده
علی کنگاوری ملاحاجلو
قطع کتاب
وزیری
نوع جلد
شومیز
سال چاپ
1400
نوبت چاپ
اول
تعداد صفحات
160
کتاب مدیریت بازاریابی فرهنگی
- کتاب مدیریت بازاریابی فرهنگی نوشته علی کنگاوری ملاحاجلو, توسط انتشارات ساکو به چاپ رسیده است.
- موضوع کتاب: مدیریت و بازاریابی, مفاهیم و مبانی بازاریابی, الگوهای راهبرد مدیریت
درباره کتاب مدیریت بازاریابی فرهنگی
در فضای کسبوکار انحصاری و محدود که کمبود عرضه و فراوانی تقاضا وجود دارد، نیازی به علم بازاریابی نیست. اما در عرصههای رقابتی که یکی از ویژگیهای آن ارجحیت و برتری میزان عرضه بر تقاضا است، بازاریابی و مشتریمداری اهمیت و نقش ویژهای ایفا میکند. در دنیای نوین، عرضه کالاها و خدمات به ویژه در امور فرهنگی به لحاظ کمّی و کیفی، توسط متولیان فرهنگهای غالب و با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات پیشرفته در مراتب بالایی قرار دارد. این وضعیت هرچند بهطور عام، تبادل کالاهای فرهنگی و ارزش آنها را با چالش مواجه کرده است، اما شرایط به مراتب آسیبپذیرتری را پیرامون تقاضای کالاها و خدمات فرهنگی بومی و اصیل ایجاد کرده است. ضمن اینکه سطح رقابتپذیری در صنایع فرهنگی و میزان سرمایهگذاری در آنها به ویژه در زمینه فرهنگهای غالب در اثر بهکارگیری تجهیزات هوشمند افزایش پیدا کرده است.
از سوی دیگر، توسعه ارتباطات، جهانی شدن و جهانیسازی که حامل نوعی تحرک فرهنگ کلان، علیه خرده فرهنگهاست و رواج بی حدّ و حصر دستاوردها و کالاهای صنعتی و جایگزینی آنها با صنایع فرهنگی سنتی و در عینحال تأثیر دامنهدار علقهها و ارزشهای اقتصادی بر شاخصهای فرهنگی؛ آسیبپذیری تقاضا برای کالاهای فرهنگی، به ویژه در جوامع در حال توسعه را افزوده و شرایط خاص و پیچدهای را بر فضای مبادله کالاهای فرهنگی، حاکم کرده است؛ بنابراین بازار کالاهای فرهنگی در اکثر کشورهای جهان با چالشهای رقابتی پنهان و آشکار مواجه شده است.
بدیهی است این شرایط فضا را برای بازاریابی کالاها و خدمات فرهنگی بیش از سایر صنایع مستعد کرده و افزایش رو به توسعه آمار شرکتها و موسسات مرتبط با این قبیل کالاها و خدمات، به ویژه در زمینههایی مانند گردشگری و تلاش برای حفظ جایگاه عرضه و تقاضای عناصر بومی فرهنگ، موجب ارتقای شدید سطح رقابتها شده است. همین وضعیت تداعیگر نقش بسیار مهم بازاریابی و مدیریت مطلوب آن در نزد شرکتها و عرضهکنندگان کالاها و خدمات فرهنگی است.
بازاریابی فرهنگی پدیدهای است که در فضای پر تلاطم حاکم بر عرضه و تقاضای کالاهای فرهنگی به کمک سازمانها میآید و به آنها در شناسایی نیازها و خواستههای مصرفکنندگان از جنبه سودآوری و صیانت از ازرشهای اصیل ملی کمک کرده و تصمیمگیری آسان و کارگشا را پیش روی بازاریابان مینهد. از سوی دیگر فرهنگ با مهمترین ویژگی خود، یعنی هویتساز بودنش، اهمیت خاصی به بازاریابی فرهنگی میبخشد؛ چراکه بخش عمدهای از هویت هر ملتی از طریق مصرف کالاهای فرهنگی زمینهسازی، مبادله و نهادینه میشود.
بنابراین فرآیند بازاریابی فرهنگی باید به گونهای باشد که ضمن تأمین اهداف اقتصادی، در خصوص اشاعه و حفظ آموزههای اصیل و بنیانی فرهنگی نیز ایفای نقش کند؛ چراکه فرهنگ حتی «… بر کارآیی اقتصادی نیز تأثیر میگذارد». (تراسبی، 1387: 88).
از اینرو هدف از تالیف کتاب حاضر، آن است که با معرفی و شناسایی اجزا، عناصر و مؤلفههای مربوط به مدیریت بازاریابی فرهنگی به عنوان یکی از ملزومات و اسباب توسعه فرهنگی و صیانت از فرهنگ اصیل، مسیر پویایی فکری و ابتکار عمل را برای دانشجویان عزیز هموار شود.
مباحث کتاب مدیریت بازاریابی فرهنگی
- مفاهیم و مبانی بازاریابی
- مفاهیم و مبانی مدیریت بازاریابی فرهنگی
- ارتباطات و تبلیغات در مدیریت بازاریابی فرهنگی
- مولفه های کاربردی و اجرایی در حوزه مدیرین بازاریابی فرهنگی
- عوامل قابل کنترل در مدیریت بازاریابی فرهنگی
- عوامل غیر قابل کنترل در مدیریت بازاریابی فرهنگی
- الگوهای راهبرد مدیریت بازاریابی فرهنگی
0دیدگاه