نقد و بررسی
مبانی استراتژیمشخصات
ناشر
دفتر پژوهشهای فرهنگی
نویسنده
ریچارد ویتینگتون, جری جانسون, کوین شولز
مترجم
شهرام خلیل نژاد, سیدعلیرضا هاشمی, سیدمحمد اعرابی
قطع کتاب
وزیری
نوع جلد
شومیز
سال چاپ
1398
نوبت چاپ
دوم
کتاب مبانی استراتژی نوشته جری جانسون، کوین شولز, ریچارد ویتینگتون با ترجمه سیدمحمد اعرابی، سیدعلیرضا هاشمی, شهرام خلیل نژاد, توسط انتشارات دفتر پژوهش های فرهنگی به چاپ رسیده است.
موضوع کتاب: مدیریت، معرفی استراتژی, قابلیت استراتژیک, فرهنگ و استراتژی, استراتژی بینالمللی
راهبرد یا استراتژی مفهومی است که از عرصه نظامی نشأت گرفته و بعداً در سایر عرصهها از جمله اقتصاد، تجارت و به ویژه عرصه سیاست و مملکت داری از کاربرد زیادی برخوردار شده است. ریشه واژه «استراتژی» واژه یونانی «استراتِگیا» (Strategia) به معنای «فرماندهی و رهبری» است. اکنون معنای ساده استراتژی عبارت است از یک طرح عملیاتی به منظور هماهنگی و سازماندهی اقدامات برای دستیابی به هدف.در عرصه نظامی راهبرد عموماً به نقل و انتقال نیروها در پشت جبهه جنگ و در جبهه پیش از درگیر شدن با دشمن است. هنگامی که نیروهای نظامی در جبهه با نیروهای دشمن درگیر میشوند این دیگر راهکنش (تاکتیک) است و نه راهبرد. در دوران گذشته به ویژه در عصر جنگهای ناپلئونی تمایز آشکاری بین راهبرد و راهکنش وجود داشت و راهبرد به آنچه در پشت جبهه میگذشت.
معرفی مباحث کتاب مبانی استراتژی
- معرفی استراتژی
- محیط سازمانی
- قابلیت استراتژیک
- مقصد استراتژیک
- فرهنگ و استراتژی
- استراتژی سطح کسب و کار
- استراتژی سطح شرکت
- استراتژی بینالمللی
- روشهای پیگیری و ارزیاب استراتژی
- استراتژی در عمل
0دیدگاه