نقد و بررسی
مسئولیت اجتماعی شرکتیمشخصات
ناشر
دانشگاه تهران
نویسنده
محمدعلی شاهحسینی, سعید عربلوی مقدم
قطع کتاب
وزیری
نوع جلد
شومیز
سال چاپ
1397
نوبت چاپ
دوم
تعداد صفحات
322
کتاب مسئولیت اجتماعی شرکتی (رویکردی جامع) نوشته دکتر محمدعلی شاه حسینی, سعید عربلوی مقدم, توسط انتشارات دانشگاه تهران به چاپ رسیده است.
موضوع کتاب: مدیریت, مدیریت سازمانی, مدیریت شرکتی, رویکردی جامع مدیریت شرکتی
از جستارهای «اخلاق کسب و کار» است که به نقش شرکتها درحوزه اجتماع میپردازد. مسئولیت اجتماعی شرکتی مجموعه وظایف و تعهداتی است که شرکت بایستی در جهت حفظ، مراقبت و کمک به جامعهای که در آن فعالیت میکند، انجام دهد.
مسئولیت اجتماعی شرکتها در پیوند با مسئولیت شرکت در برابر جامعه، انسانها، و محیطی است که شرکت در آن فعالیت میکند و این مسئولیت از جستارهای اقتصادی و مالی فراتر میرود. مسئولیت اجتماعی شرکت در تعریفی روشنتر این گونه تعریف شدهاست: «مسئولیت اجتماعی شرکت فعالیتهایی است که پیش برنده سود و منفعت اجتماعی بوده و فراتر از منافع سازمان و آن چیزی است که قانون بایسته میدارد».
مطالبه از سازمانها برای «مسئولانه عمل کردن» در قبال جامعه، موضوعی است که با گسترش روزافزون اثرگذاری آنها بر محورهای تشکیل دهنده توسعه پایدار یعنی «اقتصاد»، «جامعه» و «محیطزیست»، در دهههای پایانی قرن بیستم شدت گرفته و منجر به این شدهاست که مفهومی به نام مسئولیت اجتماعی سازمانها یا CSR در دنیای مدیریت ظهور پیدا کند. CSR در یک تعریف ساده، یعنی اینکه سازمانها در مقابل جامعه ای که در آن فعالیت می کنند مسئول هستند؛ چرا که از منابع انسانی، طبیعی و اقتصادی آن استفاده می کنند. بر خلاف نگاه سنتی به مدیریت و کسب و کار، سازمانها دیگر فقط در مقابل سهامداران شان مسئول نیستند و نباید فقط به افزایش سود کوتاه مدت سهامداران خود بیندیشند. بدین ترتیب انتظار می رود سازمانها که در ارتباط با ذینفعان دیگری نیز هستند، خواستههای مشروع آنها را هم مورد لحاظ قرار دهند.
مباحث کتاب مسئولیت اجتماعی شرکتی
- مباحث مقدماتی درباره مسئولیت اجتماعی شرکتی
- نظریه ذینفعان، حاکمیت شرکتی و مسئولیت اجتماعی شرکتی
- مسئولیت زیست محیطی شرکتی و پایداری
- عوامل موثر بر مسئولیت اجتماعی شرکتی
- نقش حکومت ها در مسئولیت اجتماعی شرکتی
- مدل های مدیریتی مسئولیت اجتماعی شرکتی
- اندازه گیری مسئولیت اجتماعی شرکتی
- آینده مسئولیت اجتماعی شرکتی
0دیدگاه