نقد و بررسی
مدیریت تاثیرمشخصات
ناشر
ساکو
نویسنده
علی جعفری, زهرا چگنی, روحاله چگنی
قطع کتاب
وزیری
نوع جلد
شومیز
سال چاپ
1395
نوبت چاپ
اول
تعداد صفحات
135
کتاب مدیریت تاثیر
- کتاب مدیریت تاثیر نوشته زهرا چگنی، روحاله چگنی, علی جعفری, توسط انتشارات ساکو به چاپ رسیده است.
- موضوع کتاب: مدیریت, نگرش و ترغیب, واژهشناسی تاثیر, نفوذ اجتماعی و کنترل
درباه کتاب مدیریت تاثیر
در طول قرون، بهویژه قرون اولیه، عوامل طبیعی؛ مانند پوشش گیاهی، آب و هوا و….؛ زیست طبیعی انسان را از ابعاد فیزیولوژیکی و اجتماعی مورد تأثیر بسیار قرار دادهاند؛ تا آنجا که رنگ پوست، اندازه چشم، قد و شیوه سکونت انسانها مستقیماً متأثر از عوامل طبیعی بوده است. همچنین انسانها نیز در هر عصر به میزان پیشرفت دانستگی و آگاهی خود توانستهاند بر طبیعت فائق آمده و عوامل طبیعی را آنچنانکه مطلوب خود بوده، تحت تأثیر قرار دهند. پس کاملاً پیداست که فرایند اثرگذاری در یک فضای متقابل همهجانبه در ذات هستی جریانی ازلی و ابدی دارد. ولی مسأله تأثیر، در فضای انسانی، به مناسبت وجود کنشها و ابزارهای ارتباطی بسیار وسیع و در حال توسعه مستمر، دارای اهمیتی صدچندان میباشد. آنگونه که هر چه انسانها به سمت واکاوی و شناخت شخصیت و هستی خود پیش راندهاند، به دنبال روشهایی برای تنظیم و تدبیر مدلهای تأثیرگذاری بر هم برآمدهاند. چراکه تکنیکهای تأثیرگذاری بر دیگران، عامل بسیار پراهمیتی برای برنده شدن در فضاهای سیاسی- حاکمیتی، اقتصادی، مذاکرات، گفتگوهای بین فردی و … میباشد.
یک جوان عاشقپیشه از طریق گفتگو، سماجت، واسطه قرار دادن دیگران، شعر و ادبیات و … در پی تأثیر بر انتخاب و تصمیم معشوق خود و خانوادهاش است. به انتصابات در مشاغل کلیدی بنگریم، افراد ذیصلاح و حتی غیر ذیصلاح به منظور احراز پست سازمانی، مدتها به لطایفالحیلی در خصوص اثرگذاری بر ذهن و تصمیم انتخابکنندگان متوسل میشوند؛ نگاهی به انتخابات گوناگون داشته باشیم، همواره فرد کاندید به دنبال اثرگذاری بر رأیدهندگان از روشهای مختلف است. اساساً کار مشاوران در بسیاری موارد آموزاندن شیوههای تأثیرگذاری بر فضاهای متفاوت است و….
در مجموع با اندک مطالعهای در مییابیم که انسان هوشمند و مدرن تلاش نموده تا فرایند اثرگذاری بر سایر موجودات انسانی و غیر انسانی را به شیوهای علمی و مدبرانه طرحریزی کرده و اصول و معیارهایی را برای این کنش اساسی تدوین نماید. اینچنین است که فرایند تأثیر، از کنشی غریزی و غیر ارادی به کنشی کاملاً برنامهریزی شده و در راستای اهداف فردی یا اجتماعی تبدیل شده است. این وضعیت هوشمندانه را «مدیریت تأثیر» مینامند.
مباحث مدیریت تاثیر
- واژهشناسی تاثیر
- هویت
- نفوذ اجتماعی و کنترل
- نگرش و ترغیب
0دیدگاه