نقد و بررسی
رسانه های تصویری و فرهنگمشخصات
ناشر
ساکو
نویسنده
نزهت اکبری فر
قطع کتاب
وزیری
نوع جلد
شومیز
سال چاپ
1399
نوبت چاپ
اول
تعداد صفحات
150
کتاب رسانه های تصویری و فرهنگ نوشته نزهت اکبری فر, توسط انتشارات ساکو به چاپ رسیده است.
موضوع کتاب: علمی و کاربردی, مدیریت, مدیریت امور فرهنگی
اگر تا دیروز تراز قدرت کشورهای جهان بر پایه میزان جنگ افزارها و سلاحهای اتمی انها محک میخورد امروز اشاعه فرهنگ و چگونگی نشر ان که اصطلاح صنایع فرهنگی را بر ان گذاشتهاند توانمندی کشورهای جهان را به نمایش میگذارد.گستره فرهنگ بسیار وسیع و متنوع است ولی انچه ضروری به نظر میرسد استفاده صحیح از این خوان پربرکت برای ترویج ارزشها و باورهای فرهنگی انسانساز در دهکده جهانی است.
در کهکشان شفاهی زمانی که افلاطون و ارسطو به سخنوری میپرداختند یادگیری فن سخنوری از ارزوهای هر شهروند یونانی بود تا بتواند از این طریق بر افکار عمومی تاثیرگذار باشد، از این رو کلاسهای سخنوری و اموزش ان یکی از پرطرفدارترین مشاغل محسوب میشد هر چند نتیجه ان به سمت سفسطهگرایی و اموزش مغلطه و سفسطه در این کلاسها منجر شد ولی کتمان تاثیر مثبت سخنوری کاری عبث و بیهوده است، در کهکشان گوتنبرگ نویسندگان بزرگ تاثیرات شگفتانگیزی در جهت ساماندهی فکری به اندیشههای مردم در جهت رشد و توسعه کشورهای خود داشتند چنانچه سبب جنبشهای عظیم فکری در جهان شدند ولی از طرف دیگر نویسندگانی هم وجود داشتند که از علاقه مردم به مطالعه استفاده کرده و مسیر فکری انها را با نوشتههای مبتذل به سمت دور شدن از خصوصیات انسانی کشاندند، ولی باز نمیتوان تاثیر کتاب را در توسعهبخشی کشورهای جهان در جهت ارمانهای انسانی و تفکرات غنی و پختهشده کتمان کرد.
در عصر الکترونیک نیز این مسیر همچنان ادامه دارد، برخی فیلمهای سینمایی، سریالهای تلویزیونی و سایتهای اینترنتی بهترین، سریعترین و کارامدترین روش برای ترویج اندیشه، انسانیت، تعقل، تفکر و ارزشهای انسانی برای انسان همیشه درگیر عصر حاضر هستند به شکلی که رویتپذیری سریع توسط این وسایل به وحدانیت انسانهای درگیر در دهکده جهانی افزوده است.
صحنه تیر خوردن کودک فلسطینی بیگناه در کمترین زمان ممکن و حتی به صورت زنده خشم مردم جهان را علیه بانیان این جنگهای دراز مدت بر میافروزد و خشم افکار عمومی دهکده جهانی سرانجام روزی اتش به خرمن انها خواهد زد. از طرف دیگر میتوان از این وسایل برای فریب دیدگان همیشه منتظر مخاطب نیز استفاده کرد و چنان ان را فریفت که مدهوش انچه به صورت غیر واقعی به انها نمایش داده میشود، شوند. مساله مهم ان است که رسانهها میتوانند در هر جهتی که گردانندگان انها بخواهند به بهترین شکل ممکن تاثیرگذار باشند و تنها راهی که تا حدودی میتواند از تاثیر منفی این وسایل ارتباطی بر اذهان عمومی بکاهد شناخت رسانهها و چگونگی کارکرد انها توسط مخاطبان است، هر چه ذهن افکار عمومی نسبت به خصوصیات رسانههای جمعی اگاهتر باشد استفاده انها از این وسایل معقولتر خواهد بود.
این کتاب که برای درس رسانه های تصویری و فرهنگ رشته مدیریت امور فرهنگی نوشته شده است تا حدودی درصدد شناساندن خصوصیات رسانههای تصویری به دانشجویان رشته امور فرهنگی است، به طور یقین این دانشجویان بانیان فرهنگی کشور خود خواهند بود و انچه در این زمینه فرا خواهند گرفت میتواند تاثیر زیادی بر چگونگی برنامهسازی در رسانههای تصویری بگذارد. کتاب حاضر در سه فصل طراحی شده که در فصل اول تاریخچه رسانه های تصویری از قدیمیترین انها تا به روزترین این وسایل مورد تحلیل تاریخی قرار گرفته ، در فصل دوم این کتاب فرهنگ و رسانه به طور کلی و فرهنگ و رسانه های تصویری به صورت مبسوط تر مورد تحلیل قرار گرفته است. همچنین به چگونگی استفاده از ترفندهای مختلف جهت تاثیرگذاری از طریق تصویر بر فرهنگ عمومی جامعه اشاره شده و فصل سوم کتاب معایب و محاسن فرهنگی رسانههای تصویری را مورد نقد و بررسی قرار داده و از دیدگاههای مختلف به ان پرداخته است. در این کتاب صرفا به چارچوبهای نظری موجود در بحث رسانهای تصویری و فرهنگ پرداخته شده است و به جز چند مورد معدود سعی شده است که پیوند این چارچوبها با مثالهای عملی به دانشجویان سپرده شود، در انتهای هر فصل بخشی به عنوان پیشنهادهای پژوهشی وجود دارد که در ان با مطرح کردن موضوعهایی خاص جرقه فکری این پیوند برای دانشجویان در نظر گرفته شده است.
مباحث رسانه های تصویری و فرهنگ
- تاریخچه رسانه های تصویری
- فرهنگ و رسانه
- رسانه های تصویری، معایب و محاسن فرهنگی
0دیدگاه