نقد و بررسی
طرح کسب و کار موفقمشخصات
ناشر
ساکو
نویسنده
محمدرضا بابایی, علی خوزین, سعید بنی فاطمی
قطع کتاب
وزیری
نوع جلد
شومیز
سال چاپ
1395
نوبت چاپ
اول
تعداد صفحات
196
کتاب طرح کسب و کار موفق (برای کارآفرینان و کسب و کارهای کوچک و متوسط) نوشته علی خوزین، محمدرضا بابایی, سعید بنی فاطمی, توسط انتشارات ساکو به چاپ رسیده است.
موضوع کتاب: مدیریت, تشریح کسب و کار, مدیریتی اجرایی, ارزیابی ریسک
طرح کسب و کار (business plan) یک نوشتهای است که اهداف کسب و کار را تعیین، دلایل امکان تحقق اهداف را ذکر و برنامههایی که برای رسیدن به اهداف دنبال میشوند را ارائه میکند. همچنین ممکن است شامل اطلاعاتی درباره پیشینه سازمان و تیم مجری طرح باشد. طرح کسب و کار سندی مکتوب است که جزئیات کسب و کار پیشنهادی را مشخص میکند. این سند باید ضمن تشریح موقعیت کنونی، نیازها، انتظارات و نتایج پیشبینی شده را شرح دهد و کلیه جوانب آن را ارزیابی کند. طرح کسب و کار، نوشتهای توصیفی و جامع در مورد کسب و کار یک مؤسسه یا یک کارآفرین است. این طرح حاوی بررسیهای دقیقی در خصوص تولیدات یا خدمات یک شرکت، بازار و مشتریان، رقبا، منابع انسانی، منابع تأمین مالی، تکنولوژی و ابعاد فنی محصول یا خدمات و … است.
یکی از مهمترین کارکردهای طرح تجاری این است که با تدوین آن، کارآفرین میتواند عوامل داخلی و خارجی درگیر در یک کسب و کار را شناسایی و اثر آنها را بر روی فعالیت خود بررسی نماید. یکی دیگر از کارکردهای طرح کسب و کار این است که قضاوت در مورد سرمایهگذاری یا عدم سرمایهگذاری بر روی یک طرح را برای سرمایهگذاران یا وامدهندگان طرح تسهیل میکند. آماده کردن یک طرح کسب و کار، نتیجه نهایی روند طرحریزی نیست، بلکه تحقق طرح، هدف نهایی است. با این وجود نوشتن طرح یک مرحله میانی مهم است. طرح نشان میدهد که به منظور یک کسب و کار محرز، بررسیهای دقیق در ایجاد کسب و کار انجام شده است و برای راهاندازی آن، کارآفرین وظیفهاش را انجام داده است.
اطلاعاتی که در این کتاب گردآوری شده برای افراد کارآفرین، دانشجویان و کسانی که به فکر راهاندازی یا توسعه کسب و کار خود میباشند و تمامی علاقهمندان به این مباحث، بسیار مفید و کاربردی است، اطلاعاتی که هر کارآفرین و شخصی که به فکر راهاندازی کسب و کار مستقل است باید بداند و با آنها آشنا باشد، طرح کسب و کار میبایست نگرشی واقعبین از پیشبینیها و مقاصد بلندمدت داشته باشد. این دید و نگرش چارچوبی را به وجود میآورد که طرح باید در آن فعالیت کند و نهایتا؛ یا موفق میشود یا شکست میخورد. برای مدیران و یا کارآفرینانی که به دنبال حمایت خارجی هستند، آماده کردن یک طرح جامع، موفقیت را در افزایش بودجهها یا تجهیز پشتیبان ضمانت نخواهد کرد. عدم وجود یک طرح منطقی، یقینا شکست را حتمی خواهد کرد.
مباحث کسب و کار موفق
- کسب و کار موفق
- اقدام به شروع تهیه طرح کسب و کار
- تنظیم طرح کسب و کار ترغیبکننده
- خلاصه مدیریتی اجرایی
- تشریح کسب و کار
- تحلیل صنعت و روندهای موجود
- بازار هدف
- رقابت
- جایگاه استراتژیک و ارزیابی ریسک
- طرح بازاریابی و استراتژی فروش
0دیدگاه