نقد و بررسی
نظریه های فرهنگی ویراست دوممشخصات
ناشر
ساکو
نویسنده
فاطمه خادم لو
قطع کتاب
وزیری
نوع جلد
شومیز
سال چاپ
1400
نوبت چاپ
دوم
تعداد صفحات
176
کتاب نظریه های فرهنگی نوشته دکتر فاطمه خادم لو, توسط انتشارات ساکو به چاپ رسیده است.
موضوع کتاب: مدیریت, مفاهیم و اصطلاحات فرهنگی, جهانی شدن و مدرنیته
یک کتاب درسی زمانی جای خود را باز میکند که بر چند نسل تأثیر ماندگاری بگذارد. در رشتهی جامعهشناسی و امور فرهنگی، از این دست کتابها کم نیستند و اساتید بزرگی را میتوان یافت و نام برد که در زمینههای علمی تلاش بسیار و بیدریغی انجام دادهاند، همچون: دکتر غلامعباس توسلی در حوزه نظریههای جامعهشناسی، دکتر باقر ساروخانی در حوزه روش تحقیق در علوم اجتماعی، دکتر حسین ابوالحسن تنهایی در حوزه جامعهشناسی تفسیری و کنش متقابل نمادی، دکتر ناصر فکوهی در حوزه انسانشناسی و فرهنگ و… که ماندگار شدهاند و مصداق این شعر حضرت حافظ میباشند که میفرماید: «ثبت است بر جریدهی عالم دوام ما».
با وجود اینکه در زمینهی نظریههای فرهنگی به زبان فارسی چندین کتاب (تألیف و ترجمه) به نگارش درآمده است؛ ولی تنظیم کتابی مستقل که پاسخگوی بعضی از نیازهای دانشجویان در مقطع کارشناسی مدیریت امور فرهنگی باشد و بر اساس سرفصلهای مصوب دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی تنظیم گردیده باشد، همچنان ضروری به نظر میرسید. زیرا بر اساس تجربه سالها تدریس در دانشگاه توسط نگارنده و ارزیابی دانشجویان از نوشتهها، هر یک از کتابهای موجود در عین وجود نقاط قوت بسیار، از دو گونه نقصان رنج میبردند. این کتابها یا بر اساس معیار مشخصی مانند زمان ـ نظریات فرهنگی قرن بیستم به بعد یا نظریات متقدمین ـ و یا بر اساس پارادایم نظری مشخص به نگارش درآمده بودند که دانشجویان از جهت معرفتشناسی علم، به سیر نظری دست نمییافتند و گونه دیگر اینکه از نثر ثقیل و مبهم برخوردار بودند که در سطح درک دانشجویان کارشناسی که تازه گام در راه شناخت فرهنگ نهادهاند؛ نبوده است.علاوه بر ذکر دو مورد فوق، مسأله دیگری که حاصل تجربه نگارنده بود؛ این است که این درس جزو دروس پایه رشته مدیریت امور فرهنگی میباشد و بر اساس شورای برنامهریزی آموزشی و درسی دانشگاه علمی ـ کاربردی در ترم اول ارائه میشود، بنابراین وجود فصل مفاهیم و کلیات در این کتاب بسیار احساس میگردید؛ زیرا دانشجویانی که این درس به آنها ارائه میشد در ابتدای راه شناخت فرهنگ قرار داشتند و ضروری مینمود تا از مفاهیم اساسی و مبانی رشته خود آگاهی حاصل نموده و مسیر راه بر آنها هموار میشد.برای پاسخ دادن به چنین نیازی نگارنده کتاب نظریههای فرهنگی را با توجه به ارزیابیهای فوق تألیف نموده است. تا احتمالاً بتواند وظیفهی پاسخگویی به نیازهای دانشجویان را در مقطع کارشناسی عهدهدار شود. بنابراین، در شروع کتاب فصلی با عنوان «مفاهیم و اصطلاحات فرهنگی» افزوده شده است تا دانشجویان کارشناسی با مبانی و مفاهیم این رشته آشنا گردند.
مباحث کتاب نظریه های فرهنگی
- مفاهیم و اصطلاحات فرهنگی
- کلیات نظری
- سیر تحول نظریههای فرهنگی
- آشنایی با نظریههای فرهنگی
- نظریههای تحول تاریخی بر مبنای ارتباطات
- نظریههای ارتباطات و فرهنگ
- جهانی شدن و مدرنیته
- جامعه اطلاعاتی
0دیدگاه