نقد و بررسی
استراتژیمشخصات
ناشر
رسا
نویسنده
سازمان توسعه صنعتی ملل متحد
مترجم
مسعود شفیعی, عبدالرضا شقاقی
قطع کتاب
وزیری
نوع جلد
شومیز
سال چاپ
1389
نوبت چاپ
دوم
تعداد صفحات
376
کتاب استراتژی افزایش مشارکت موثر و رقابتی بخش صنایع کوچک و متوسط نوشته سازمان توسعه صنعتی ملل متحد (یونیدو) با ترجمه مسعود شفیعی, عبدالرضا شقاقی، توسط انتشارات رسا به چاپ رسیده است.
موضوع کتاب: مدیریت و اقتصاد, مدیریت استراتژیک, بنگاه های اقتصادی جدید, بهبود فعالیتهای بنگاه های اقتصادی
افزایش مشارکت مؤثر و رقابتی بخش صنایع کوچک و متوسط در اکثر کشورهای جهان، توسعه صنایع کوچک و متوسط جزو سیاستهای اصلی و اولویتدار دولتها بهشمار میرود و رویکرد ویژهای بهمنظور حمایت از ایجاد، رشد و بقای اینگونه واحدها اتخاذ میشود چرا که برنامهریزی برای توسعه صنعتی و اقتصادی، اشتغالزایی، توسعه صادرات و نوآوری بدون حمایت و پشتیبانی از صنایع کوچک و متوسط میسر نخواهد شد و این تجربهای است که اقتصادهای توسعهیافته و در حال توسعه مؤید آن هستند. این درحالی است که در کشور ما که قریب 99 درصد بنگاههای اقتصادی کشور )بر اساس آمار مرکز آمار ایران( را واحدهای کوچک و متوسط تشکیل میدهند، هنوز حتی تعریف واحدی از بنگاههای کوچک و متوسط وجود ندارد. همچنین فقدان تشکلهای منسجم در بخش خصوصی و عدم توانایی لازم در رایزنی مهمترین آفتی است که گریبانگیر بخش صنایع کوچک و متوسط کشور میباشد.
معرفی مباحث کتاب استراتژی
- نقش بنگاه های کوچک و متوسط و تجربه بین المللی در زمینه توسعه صنایع کوچک و متوسط
- محیط اقتصاد کلان ایران
- وضعیت بنگاه های کوچک و متوسط در ایران
- نقش بنگاه های کوچک و متوسط صنعتی در تجارت خارجی
- اثرات جهانی شدن بر توسعه بنگاه های کوچک و متوسط
- خط مشی دولت در قبال بنگاه های کوچک و متوسط
- محیط قانونی حاکم بر بنگاه های کوچک و متوسط
- محیط کسب و کار برای بنگاه های کوچک و متوسط
- موانع توسعه بنگاه های کوچک و متوسط در ایران
- توصیه هایی برای سیاست گذاری
- پیشنهاد های اجرایی برای همکاری فن با یونیدو
0دیدگاه