نقد و بررسی
مبانی روان شناختی مدیریت رفتار کودکان بی قرار و بیش فعالمشخصات
ناشر
دانشگاه تهران
نویسنده
غلامعلی افروز, محمد عاشوری
قطع کتاب
وزیری
نوع جلد
شومیز
سال چاپ
1397
نوبت چاپ
دوم
تعداد صفحات
246
کتاب مبانی روان شناختی مدیریت رفتار کودکان بی قرار و بیش فعال نوشته دکتر غلامعلی افروز, محمد عاشوری, توسط انتشارات دانشگاه تهران به چاپ رسیده است.
موضوع کتاب: روانشناسی و علوم تربیتی, روانشناسی کودک و نوجوان, کودکان کم توجه و بیش فعال
در دو دهۀ اخیر به دلایل گوناگون از سوی بسیاری محققان و متخصصان کودکان استثنایی توجه بسیارای نسبت به وضعیت کودکان بیشفعال معطوف شده و مقالهها و کتابهای گوناگونی در همین ارتباط منتشر شدهاست. بدون تردید نخستین و مهمترین گام در طراحی و اجرای برنامههای توانبخشی و مدیریت رفتار کودکان بیشفعال، ارزیابی جامع ویژگیهای زیستی، شناختی و عاطفی ایشان و در نتیجه تشخیص دقیق، قبل از اطلاق هرگونه عنوان یا برچسب نادرست است.
متأسفانه در بسیاری از موارد، هنگامیکه کودکی با عنوان بیشفعال یا فزونکُنش به مراکز خدمات روانشناسی یا روانپزشکی معرفی میشود اغلب روانشناسان و روانپزشکان محترم با مفروض تلقی کردن تشخیص اولیه و احساس نبود نیاز به ارزیابیهای بالینی مجدد برنامهها، توصیهها و رویکردهای درمانی مورد نظر خود را برای توانبخشی اختلال بیشفعالی ارائه میکنند. اما تجارب حرفهای مؤلفان این اثر بیانگر آن است که در دهه اخیر بسیاری از کودکانی که با عنوان یا برچسب بیشفعالی به خدمات روانشناسی معرفی شدهاند به سادگی با یک ارزیابی بالینی اولیه مشخص شده که این کودکان با وجود نشان دادن برخی از علائم و نشانگان بیشفعالی و فزونکنشی، در شرایط مطلوب نگرشی و انگیزشی و برخورداری از امنیت روانی و احساس خوشایند عاطفی از دامنه توجه بسیار رضایتبخشی برخوردارند.
به سخن دیگر درصد قابلتوجهی از کودکانی که با برچسب بیشفعال معرفی میشوند فقط مبتلا به یک اختلال رفتاری قابل مدیریت و اصلاح به نام «بیقراری» هستند. از جمله اهداف تألیف این اثر، جلب توجه همه کارشناسان و صاحبنظران حوزۀ روانشناسی و توانبخشی کودکان استثنایی به تمیز بههنگام و تشخیص افتراقی سریع کودکان بیشفعال و کودکان بیقرار است.
مباحث کتاب مبانی روانشناختی مدیریت رفتار کودکان بی قرار و بیش فعال
- کودکان کم توجه و بیش فعال
- روش ها و معیارهای ارزیابی و تشخیص افتراقی کودکان کم توجه و بیش فعال
- سبب شناسی، ریشه ها و زمینه های پدیدآیی اختلال کم توجهی و بیش فعالی
- اصول و روش های پیشگیری از کم توجهی و بیش فعالی در کودکان
- پژوهش های کاربردی انجام شده در ارتباط با کودکان کم توجه و بیش فعال
- موثرترین روش های مدیریت رفتار کودکان با اختلال کم توجهی و بیش فعالی
- طراحی روش های درمانی خانواده محور ویژه کودکان کم توجه و بیش فعال
- مداخله های روان شناختی، مشاوره ای و مددکاری در مدرسه
0دیدگاه