نقد و بررسی
کتاب رسانه شناسی کد2410مشخصات
ناشر
سمت
نویسنده
مهدی محسنیان راد
قطع کتاب
رحلی
نوع جلد
گالینگور
سال چاپ
1399
نوبت چاپ
اول
تعداد صفحات
1130
کتاب رسانه شناسی نوشته مهدی محسنیان راد توسط انتشارات سمت به چاپ رسیده است.
موضوع کتاب: علوم اجتماعی، رسانه شناسی، رسانه های گروهی
کتاب حاضر برای دانشجویان رشته علوم اجتماعی گرایش ارتباطات در تمام مقاطع به عنوان کتابی مبنایی تدوین شده است
نخستین کتابی که اصطلاح «رسانهشناسی» یا «مدیالوژی» در روی جلد آن آمد اثری بود که در سال 2016 در 230 صفحه در نیویورک منتشر شد. اکنون اثر حاضر جامعترین کتابی است که از سوی یک دانشمند ایرانی به زبان فارسی درباره رسانهها تدوین شده است. کتاب حاضر، دانش «رسانهشناسی» را شاخهای از ارتباطشناسی و موظف به مطالعه ماهیت، جریان و فراگرد نظامهای معنایی مستقر در نئوکورتکس مغز انسان در حوزه ارتباطات رسانهای و متمرکز بر کارکردها و کاربردهای آن در کلیتی متشکل از پیشینه، فنون و فناوریهای تولید محتوا و جابهجایی متن، در زمینه روابط متقابل منابع قدرت و مخاطبان و فرایند صید مفهوم ارتباطگیران از محتوا تا تأثیر میداند. همین تعریف، مبنای21 فصل کتاب شده است. کتاب ابتدا به توضیح مفاهیم پایه و پس از آن در قالب اصطلاحی جدید، به مروری برکارکرد و کاربرد رسانههای پیش از قدیم در ایران میپردازد. سپس امکان شناخت عمیق و همهجانبه چاپ، کتاب، مطبوعات، سینما، رادیو، تلویزیون، شبکههای اجتماعی و بازیهای رایانهای را فراهم میکند. این اثر فرصتی است برای تفکر درباره موضوعاتی همچون محتوای رسانهها، مخاطبان، کارکردها و کاربردهای رسانهها، مالکیت و تجارت رسانهها، نظارت و کنترل رسانهها، هنجارهای حاکم بر رسانهها و مطالعات رسانهها (نظریهها). تفکربرانگیزترین مبحث کتاب را میتوان در فصل هجدهم با عنوان «تأثیر رسانهها بر رفتار مخاطبان» یافت. فصول 19 تا 21 به سواد رسانهای، وضع جهان رسانهها و آینده رسانهها اختصاص دارد. نه تنها سیاستگذاران، پژوهشگران و دانشجویان حوزه رسانهها، بلکه محققان دیگر رشتههای علوم انسانی و اجتماعی میتوانند با مطالعه این کتاب به منبعی غنی از دانش دست یابند و از آن بهره بسیار ببرند.
مباحث کتاب رسانه شناسی
- ارتباط با توده
- رسانه های پیش از قدیم
- چاپ
- نشر کتاب
- نشر مطبوعات
- سینما
- رادیو و وسایل وابسته به آن
- تلویزیون و وسایل وابسته به آن
- شبکه ها و رسانه های اجتماعی
- بازی های رایانه ای
- محتوای رسانه ها
- مخاطب
- کارکردها و کاربردهای رسانه ها در جوامع معاصر
- مالکیت و تجارت رسانه ها
- نظارت و کنترل بر رسانه ها
- هنجارهای حاکم بر رسانه ها
- مطالعات رسانهها: نظریهها
- تأثیر رسانه ها بر رفتار مخاطبان
- فصل نوزدهم: سواد رسانه ای
- وضع جهان رسانهها
- آینده رسانه ها
0دیدگاه