نقد و بررسی
کتاب نظریه های ارتباط جمعیمشخصات
ناشر
ساکو
نویسنده
علی کیال
قطع کتاب
وزیری
نوع جلد
شومیز
سال چاپ
1400
نوبت چاپ
دوم
تعداد صفحات
156
زبان کتاب
فارسی
کتاب نظریه های ارتباط جمعی نوشته علی کیال, توسط انتشارات ساکو به چاپ رسیده است.
موضوع کتاب: علوم اجتماعی, علوم ارتباطات, رسانه و ارتباطات
چنانچه توسعه را تلاشها برای از میان برداشتن نابرابریها در مورد فرصتها، منابع و دسترسی اطلاعات بدانیم، با بهرهگیری از ارتباطات میتوان موتور توسعه را به حرکت درآورد. ارتباطات برای توسعه امری ضروری است، اما متغیری مستقل نیست، بلکه وسیلهای برای دستیابی به هدف یا هدفهای خاصی است.به گفته یکی از بزرگان علوم ارتباطات، رسانههای جمعی که ارتباطات جمعی را موجب میشوند، امروزه یکی از منابع قدرت در جامعه به شمار میروند؛ یعنی ابزاری هستند برای کنترل، مدیریت و نوآوری در جامعه که میتوانند جایگزین زور یا سایر منابع باشند.از آنجا که در آینده نزدیک خاستگاه مشکلات و چالشهای جوامع در شکافهایی خواهد بود که از لحاظ دسترسی به اطلاعات و توانایی استفاده از آن به وجود خواهد آمد، لذا نظریههای گوناگون ارتباط جمعی میتواند در حل این گونه چالشها و نیز سیاستگذاری ارتباطی مورد استفاده برنامهریزان اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی جوامع قرار گیرد.
البته در حوزه ارتباطات و توسعه سه نگرش اساسی؛ یعنی نوسازی (نگرش خوشبینانه)، سوداگرانه و وابستگی (نگرش بدبینانه) وجود دارد، ولی واقعیت این است که هیچ الگوی جهان شمول برای توسعه وجود ندارد و هر جامعهای باید استراتژی توسعه مناسب خود را برای پایه فرهنگ و شرایط محیطی خود گزینش کند. این الگو همان الگوی انسانگراست که بر کیفیت در برابر کمیت تأکید دارد و خواهان ایجاد موازنه در نظام بینالمللی است و اندیشمندان بزرگ نیز بر درستی آن اشاره کردهاند.
معرفی مباحث کتاب نظریه های ارتباط جمعی
- نظریهها و پارادیم های ارتباطات
- رسانه و ارتباطات
- رسانهها و پدیدههای اجتماعی
- تأثیر رسانهها بر مخاطبان
- رسانهها، قدرت و نظریههای هنجاری
- رسانه و توسعه
- نظریههای جهانی شدن
- نظریههای انتقادی
- نظامهای رسانهای اولیه
- طبقهبندی جدید نظامهای رسانهای
0دیدگاه