نقد و بررسی
کتاب مبانی نظری تحول بنیادین در تعلیم و تربیت به انضمام تستمشخصات
ناشر
اندیشه آشنا
نویسنده
فریبا ولی یار
قطع کتاب
رقعی
نوع جلد
شومیز
سال چاپ
1402
نوبت چاپ
اول
تعداد صفحات
164
کتاب مبانی نظری تحول بنیادین در تعلیم و تربیت به انضمام پرسشهای چهارگزینهای نوشته فریبا ولی یار توسط انتشارات اندیشه آشنا با موضوع علوم تربیتی، آموزش و پرورش، آزمونهای استخدامی، استخدام دولتی و دانشگاه فرهنگیان به چاپ رسیده است.
مباحث کتاب مبانی نظری تحول بنیادین در تعلیم و تربیت
- چیستی تربیت رسمی و عمومی
- بررسی اجمالی الگوهای رایج تربیت رسمی و عمومی
- تعریف تربیت رسمی و عمومی
- ویژگیهای تربیت رسمی و عمومی
- ویژگیهای عام تربیت رسمی و عمومی
- سامان یافتگی
- قانون مندی
- فراگیری نسبت به آحاد جامعه
- ملاحظه تفاوتهای بین متربیان
- حضور الزامی متربیان
- مدرسه مداری
- اعطای مدرک معتبر
- پیش نیاز حضور در حیات بالنده فردی، خانوادگی و اجتماعی
- پیش نیاز ورود به انواع تربیت تخصصی
- ویژگیهای خاص
- عدالت محوری
- تحول آفرینی و هدایت تغییرات اجتماعی
- ارزش مداری عقلانی
- تاکید بر وحدت ملی و انسجام اجتماعی ضمن پذیرش کثرت و تنوع
- انعطاف پذیری معیار مدار
- تعامل و بهره گیری از تجارب دیگران
- ویژگیهای اختصاصی تربیتت رسمی و عمومی
- دین مداری (انطباق همه ابعاد و مولفها با نظام معیار اسلامی)
- تکیه بر فرهنگ و تمدن اسلامی ایرانی و تناسب با جامعه امروز ایران
- چرایی تربیت رسمی و عمومی
- نتیجه و هدف کلی تربیت رسمی و عمومی
- اهداف تربیت رسمی و عمومی اهداف تربیت رسمی و عمومی
- اهداف مشترک
- اهداف ویژه تربیت رسمی و عمومی
- چگونگی تربیت رسمی و عمومی
- اصول کلی تربیت رسمی و عمومی
- الف) اصول ناظر به روابط درونی تربیت رسمی و عمومی
- انطباق با نظام معیار اسلامی
- عدالت تربیتی
- تاکید بر فرهنگ اسلامی ایرانی و زبان فارسی
- انسجام اجتماعی
- تنوع و کثرت
- خرد ورزی
- سندیت شایستکی محور مربیان
- محبوبیت و مقبولیت مربیان
- تعامل همه جانبه
- همه جانبه نگری
- یک پارچگی
- حق محوری و مسئولیت پذیری
- پویایی و آیندهنگری
- استمرار
- ب) اصول ناظر به روابط بیرونی تربیت رسمی و عمومی
- پاسخگویی
- مشارکت
- تقدم مصالح تربیتی
- مدرسه صالح، بستری برای تحقق تربیت رسمی و عمومی مطلوب
- تعریف مدرسه صالح
- خصوصیات مدرسه صالح
- الگوی نظری ساحتهای تربیت
- ساحت تربیت اعتقادی، عبادی و اخلاقی
- و….
0دیدگاه