نقد و بررسی
جز و کل بازنگری شده ورنر هايزنبرگ مركز نشر دانشگاهيمشخصات
ناشر
مرکز نشر دانشگاهی
نویسنده
ورنر هایزنبرگ
مترجم
حسین معصومی همدانی
قطع کتاب
رقعی
نوع جلد
شومیز
سال چاپ
1401
نوبت چاپ
دوازدهم
تعداد صفحات
352
کتاب جزء و کل نوشته ورنر هایزنبرگ با ترجمه حسین معصومی همدانی توسط انتشارات مرکز نشر دانشگاهی به چاپ رسیده است.
موضوع کتاب: فیزیک، فیزیک هسته ای، ریاضیات، ریایات دانشگاهی، راهنمای آموزشی
جزء و كل كتابی است كه تاریخچه فیزیك جدید را از زبان یكی از بنیانگذاران آن حكایت میكند، و همچنین به رابطه فیزیك با مسائل فلسفی و تاریخی و اجتماعی میپردازند. ورنر هایزنبرگ (1911 تا 1976) نویسنده این كتاب، علاوه بر اینكه شایسته عنوان فیلسوف طبیعت است، هنرمند و هنرشناس هم هست. نویسنده چیرهدستی است كه این كتاب بهترین گواه توانایی او در نویسندگی است شاید به دلیل صداقت هایزنبرگ در بیان احوال خود وشاید هم به دلیل مهارت او در بیان اندیشههای پیچیده بهزبان ساده است كه كتاب جزء و كل از زمان انتشارش در 1969 تا سال 1984 به بیش از ده زبان ترجمه شده است (از مقدمه مترجم). «علم ساخته انسان است موضوع این كتاب تحولفیزیك اتمی در پنجاه سال گذشته است به صورتی كه نویسنده آن را تجربه كرده است. پایه علم بر آزمایش است و نتایج علمی از راه گفتگو میان دستاندركاران علم، كه درباره نحوه تعبیر آزمایشها با هم مشورت میكنند، بهدست میآید. اینگونه گفتگوها موضوع اصلی این كتاب است نویسنده از تذكر این گفتوشنودها هدفی بزرگتر را هم در نظر داشته است. فیزیك اتمی جدید پرتو تازهای بر مسائل بنیادی فلسفی و اخلاقی و سیاسی تابانده است. شاید این امید بیجا نباشد كه این كتاب بتواند جماعت بزرگی از مردم را به حلقه این بحثهای حساس و حیاتی وارد كند (از پیشگفتار مؤلف).»
مباحث کتاب جزء و کل
- نخستین آشنایی با نظریه اتمی
- عزم آموختن فیزیک
- معنی فهمیدن در فیزیک جدید
- درسهایی در سیاست و تاریخ
- مکانیک کوانتومی و گفتگویی با اینشتین
- قلمروهای نو
- علم و دین
- فیزیک اتمی و پراگماتیسم
- رابطه زیستشناسی با فیزیک و شیمی
- مکانیک کوانتومی و فلسفه کانت
- بحثهایی درباره زمان
- انقلاب و زندگی دانشگاهی
- انرژی اتمی و ذرات بنیادی
- رفتار فردی در مواجهه با مصائب سیاسی
- بهسوی آغازی نو
- مسئولیت دانشمند
- پوزیتیوسیم، مابعدالطبیعه و دین
- مباحثات علمی و سیاسی
- نظریه میدان واحد
- ذرات بنیادی و فلسفهی افلاطونی
0دیدگاه